Casa di Strega's blogg

Direktlänk till inlägg 15 april 2012

Helsingfors 2.

Av casadistrega - 15 april 2012 00:00

.

 

Andra och sista dagen i Helsingfors innan vi lämnade över mellandottern till Ambassaden och for hem mot Sverige igen.

Neo & Mille har hjälpt till med bilder! Tack!       .

.

.

Det regnade även denna dag, men vi slapp iaf snöflingor och minusgrader!

 .

 

 .

I Helsingfors finns tre saluhallar och vi besökte den äldsta (från 1889).

 .   

 

(Lånad bild från nätet)

 .

Den var inte så stor, men all inredning fanns kvar från tiden då den byggdes så den var verkligen jättefin!

 .

 

(Lånad bild från nätet)


Vi hittade både godis, marmelad, sylt och ovanliga drickor med lokal anknytning:

 .

 

 .

 

 .

 

 .

Och någon slags finsk varmkorv för extra hungriga besökare:

.

 

 .

Bara en liten bit från saluhallen ligger Stockmann’s, den finska motsvarigheten till NK i Stockholm.

.

 

.

 

 Där hittade vi bl.a lite påskgodis & påskpynt…

.

 

.

…och en mycket trevlig (läs; stor) sminkavdelning:

 .

 

 .

 

(Bilder lånade från nätet)

 .

För att inte tala om deras matavdelning…

 .

 

(Också en bild lånad från nätet)

 .

.

Lite kultur hann vi också med på lördagen.

Vi kombinerade en Brunopromenad med herr Sibelius!    

 

I Helsingfors stad är det koppeltvång för hundar, men i gengäld finns det desto fler rastgårdar. De flesta är ganska stora, och på vissa ställen delar man upp rastgårdsområdet - stora hundar för sig och små hundar för sig.

Man får inte ta med hundleksaker in i rastgårdarna och heller inte kasta boll eller pinnar.

 .

 

.

 

.

 

 .

Bruno leker med de stora hundarna, förstås.   

.

 

.

 

.

 

.

 

 .

Efter att ha promenerat och frusit en stund, åkte vi till den norra delen av staden och letade reda på Sibeliusmonumentet.

 .

 

.

”Jean Sibelius (1865-1957) var en världskänd kompositör. Sibeliusmonumentet av Eila Hiltunen (1922-2003) är från 1967. Monumentet som fått formen av orgelpipor är svetsat i stål; tonsättarens porträtt finns separat på en intilliggande klippa. Sibeliusmonumentet hör till Helsingfors mest populära sevärdheter och besöks årligen av hundratusentals turister.”

Källa: "Helsingfors till fots".

.

Här låg isen fortfarande.   

.  

 

.

 

.

 

.

 

Lite konstnärliga vinklar?    

.

 

.

 

.

 

Och några närbilder:

.

 

.

 

.

 

Herr Sibelius himself:

.

 

 .

Bruno somnade gott efter den kalla promenaden. Hans husse har snickrat honom en egen säng med (varma) fårskinn i, upphöjd från det kalla golvet. (Notera de dubbla elementen runt hans sängplats!):

.

 

 

.

Helsingfors på kvällen:

.

 

.

Karta över Helsingfors:


  .

.

.

Frid!    

.

 
 
Pia

Pia

15 april 2012 07:52

Nu har jag ollat bägge Helsingforsinläggen och konstaterar glatt att jag slipper ta en lång båttur dit För nu har jag både sett och lärt mig assor av den staden :D
Ang min "jämna" stickning Så har jag ett knep som jag lärde mig för massor av år sedan . Dels stickar jag det mesta på rundsticka = bara räta maskor Det funkar ju upp till ärmhålen på tröjor Sedan stickar jag mina aviga maskor på ett speciellt sätt som jag inte kan förklara i ord . Men jag kan visa dig när vi ska till Tånga ;)

http://www.dalmatinerna.se

 
Pia

Pia

15 april 2012 07:54

Jag ser att vissa av mina tangenter inte funkar så bra heller Det ska stå Kollat inte ollat... och Massor istället för assor

http://www.dalmatinerna.se

 
Christina

Christina

16 april 2012 08:34

Du är så himla bra på att skriva å berätta å sen ska vi väl inte prata om alla bilder fast nu har du ju börjat få hjälp att fota :) kanon duktig är ni.

http://www.123minsida.se/ivrigaizor

 
Anette o Nilla

Anette o Nilla

16 april 2012 11:05

Haha... Oj, vad jag undrade vad "ollat" var för skånskt ord... för i min värld betyder det ju nåt mindre "fint"... Tur att Pia fick dit en förklaring. =)
Finska/svenska - jag var också helt inne på att i alla fall dom i Finland som kunde svenska - även pratade finska. Men man lär sig nåt nytt varje dag.
Helsingfors skulle jag nog gilla - i alla fall alla STORA bakelser. =)

http://www.nilla.web

 
Neo

Neo

16 april 2012 19:40

"M" provade en sådan där korvmacka i söndags, men vi tror att den ska värmas innan man äter den... ;)
Kram

http://solskygg.bloggplatsen.se

 
Monica

Monica

18 april 2012 20:37

Saluhallen såg kul ut. Liksom konstverken! Vilken kul praktik hon fick dottern:-)

http://pudal.se

 
mille

mille

24 april 2012 15:40

Bruno såg glad ut, :D

http://mille1.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av casadistrega - 23 april 2012 00:00

. .   . Vi har fått ett mail från Danmark. Det var inte ett positivt mail den här gången. . Jag skriver mer senare. . Sov gott & dröm sött, lilla älskade tant Brun!    .    .  . . Frid!       . ...

Av casadistrega - 20 april 2012 00:00

. . På söndagen var det dags för den långa färden hem igen, fast utan mellandottern.      Hon stannade kvar hos våra vänner på/vid Ambassaden i väntan på att PRAO'n skulle börja. . . Ambassadens utsida: .   Ambassadens insida:  ...

Av casadistrega - 13 april 2012 00:00

. . Är ni redo för en ny dos av värdelöst vetande?       . Here we go! . Eller, förresten – först två svar till Anette & Christina från förra inlägget; . Till Anette: Jag har också hört att man i vissa delar av Finland, liksom p...

Av casadistrega - 11 april 2012 00:00

. . Mellandottern är på PRAO nu. Vi trodde att det var skolans (och enbart skolans) sak att ordna PRAO-platser till sina elever, men antingen har vi missuppfattat det hela eller så har skolans ansvarsområde i det fallet numera hamnat på eleverna/...

Av casadistrega - 7 april 2012 00:00


. .   .      Frid!      .

Presentation


En prickig blogg om vårt hundliv. :)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012
>>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

Get a (bad) translation


Ovido - Quiz & Flashcards