Casa di Strega's blogg

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Mer om dräktighet i allmänhet och Dixies d:o i synnerhet.

Av casadistrega - 18 februari 2011 00:00

.

.

OM det är så att Dixie är dräktig, så har hon precis avslutat vecka 4 nu och hennes nuvarande midjemått är 55 cm – 10 cm större än från början.

.

  

.









.

.

.

.

.

.

.

.


Jag skriver OM, för vi kommer inte att åka iväg och göra något ultraljud. Är det valpar på insidan så kommer vi att märka det när det är dags, och är det inga valpar där så kommer vi att märka det också.     

Och jag vill inte utsätta Dixie för en massa främmande hundbaciller, stress och annat jobbigt hos veterinären om det inte är så att det verkligen behövs.

 .

Själv är jag är inte rutinerad nog att se några direkta yttre tecken på valpar ännu. Kanske har hennes knapprad under magen mörknat lite, kanske har hennes underlinje blivit lite ”rakare”, men det kan också vara så att jag inbillar mig – för ibland ser det inte ut så.

.

Hon skuttar omkring i vanlig stil ute, klättrar i snödrivor, jagar efter kottar & busar med Leo. Kanske kissar hon lite oftare än normalt, kanske är hennes aptit lite större. Inte för att den någonsin har varit liten, men jag tycker mig se att hon äter lite fortare och verkar lite mer benägen att freda den mot Leos hungriga blickar.

.

Hon är enligt kalendern i så fall idag på dag 28 av dräktighetens totalt 63 dagar, och mina böcker säger att de blivande valparna strosat sig från ”zygot”-stadiet (dag 2-17) till ”embryo”-stadiet (dag 18-35).

.

.

”Zygot-stadiet: Perioden där ägglossning följs av befruktningen beskrivs som en zygot (benämningen på ett befruktat ägg) som ligger fritt i äggledaren och vandrar ner till livmodern.

.

Embryostadiet; börjar vid implantationen av zygoten (då den ”fastnar” i livmodern) och slutar då de viktigaste organen är färdigbildade.

.

Embryostadiet startar med utvecklingen av huvud/hjärna/ryggmärg med start i huvudregionen, nervledare, början till lemmar, syn, hörselorgan och matsmältningsorgan. Några dagar efter att zygoten har fäst sig till livmodern, är den inkapslad i fosterblåsan (amnion) som växer över dennas yttre.

.

På 28:e dagen är embryot 17 mm långt och den första benbildningen kommer till synes; över- och underkäke, skalltak och kragben.

.

Värdelöst vetande om skelettutveckling: Om vikt och storlek på embryo och foster kan variera i en kull är ordningen av förbeningen snarast lik. Hos hunden är fontanellen mellan främre och bakre skallben sammanväxt före födseln till skillnad från hos människan.

Frid & trevlig helg!    

.

 
 
Pia

Pia

18 februari 2011 13:21

har man ökat 1 dm i midjemått och inte fått en massa extra mat så är hon alldeles säkert med valpar :D Trevlig Helg

http://www.dalmatinerna.se

 
Anette o Nilla

Anette o Nilla

18 februari 2011 14:47

Men hur funkar det om hon bara är skendräktig? Är symtomen dom samma - tills ni känner/ser att det rör sig av valpar i magen?
Nilla blir alltid tjockare när hon är skendräktig, men det är klart, det kanske beror på att hon är och stjäl av Wiras mat så fort hon kommer åt då...
Och vad små dom är på dag 28, det är ju nästan halva tiden och bara 17 mm, det ska växas mycket på den återstående halvan av tiden.
Spännande att få följa Dixies dräktighet i alla fall. =)

http://www.nilla.webb.se

 
Cilla

Cilla

18 februari 2011 16:10

När Crispy var dräktig så såg man INGENTING och märkte INGENTING förräns det var tre dagar kvar. Jag gick och ultraljudade henne eftersom vi hade gjort AI och hon hade rest halva jorden runt men jag tror att det typ bara var två veckor kvar när jag gjorde ultraljudet... men annars syntes typ ingenting...

http://www.daimilus.net

 
Monica

Monica

18 februari 2011 17:08

Nej jag tror inte heller jag lär ultraljuda om det någon gång blir aktuellt för oss med något sådant, man märker ju som sagt var med tiden vad resultatet blev eller inte!

Så då är ni kanske nästan halvvägs nu då det går fort ändå.

http://pudal.se

 
Ingen bild

Sttega svarar Anette & Nilla

18 februari 2011 22:55

Symptomen är samma även om hon bara är skendräktig. Om man är van (och törs ta i lite) så kan man tydligen känna små fosterblåsor redan nu - men jag ger mig inte på det!
Det funkar heller inte att ta prov av typ graviditetsest, då dräktiga tikars hormonhalter är lika som skendräktigas. Ultraljud är det enda jag känner till som man kan göra så här tidigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av casadistrega - 23 april 2012 00:00

. .   . Vi har fått ett mail från Danmark. Det var inte ett positivt mail den här gången. . Jag skriver mer senare. . Sov gott & dröm sött, lilla älskade tant Brun!    .    .  . . Frid!       . ...

Av casadistrega - 20 april 2012 00:00

. . På söndagen var det dags för den långa färden hem igen, fast utan mellandottern.      Hon stannade kvar hos våra vänner på/vid Ambassaden i väntan på att PRAO'n skulle börja. . . Ambassadens utsida: .   Ambassadens insida:  ...

Av casadistrega - 15 april 2012 00:00

.   Andra och sista dagen i Helsingfors innan vi lämnade över mellandottern till Ambassaden och for hem mot Sverige igen. Neo & Mille har hjälpt till med bilder! Tack!       . . . Det regnade även denna dag, men vi slapp iaf snöflingor o...

Av casadistrega - 13 april 2012 00:00

. . Är ni redo för en ny dos av värdelöst vetande?       . Here we go! . Eller, förresten – först två svar till Anette & Christina från förra inlägget; . Till Anette: Jag har också hört att man i vissa delar av Finland, liksom p...

Av casadistrega - 11 april 2012 00:00

. . Mellandottern är på PRAO nu. Vi trodde att det var skolans (och enbart skolans) sak att ordna PRAO-platser till sina elever, men antingen har vi missuppfattat det hela eller så har skolans ansvarsområde i det fallet numera hamnat på eleverna/...

Presentation


En prickig blogg om vårt hundliv. :)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

Get a (bad) translation


Ovido - Quiz & Flashcards