Casa di Strega's blogg

Alla inlägg den 21 oktober 2010

Av casadistrega - 21 oktober 2010 00:00

.

.

Jag måste nog ta tillbaka det jag skrev i förra inlägget – det var inte på grund av kaffespill som bokstäverna på mitt gamla tangentbord slutade fungera. Det var den totalt odatatekniska Stregan som på egen hand lyckades tillverka ett helt onödigt ”fel”:

.

  

.

Vi köpte en laptop i förra veckan, vår allra första. I den finns Windows 7, istället för som på den stationära datorn, Windows Vista. Och i Windows 7 finns ett litet program, som framställer små ljusgula Post-It lappar som sedan kan fästas vart som helst på laptopens skrivbord. Mycket praktiskt och mycket bättre än pappersvarianten, som har en förmåga att hittas på de mest konstiga ställen…

.

Strega tänkte till och kopierade sedan hela programmet, med ”Setup”-filer och alla slags drivrutiner, lade det på ett litet bärbart minne och flyttade över alltihop till stora datorn. Packade upp det enligt konstens alla regler (nåja - kanske inte, men uppackat blev det iaf) och – häpp – de små gula lapparna kunde nu användas på bägge ställena. Såå bra!

.

  

.

Problemet blev, som ni redan vet, att vissa bokstäver slutade att fungera. Vissa ganska så väsentliga bokstäver dessutom… Inte hade jag en tanke på att det kunde vara det lilla programmet som stökade till det, så jag svor och tog med mig plånboken till datoraffären och införskaffade ett nytt, platt, odammigt, dyrt och flashigt tangentbord. Husse kopplade sedan in det - men inte f*n fungerade bokstäverna x, c & v bättre för det!

.

  

.

Just då hatade jag datorer mycket, och tänkte att jag skulle sova på saken innan jag beslutade mig för vad som skulle göras härnäst; skicka husse att banka på den stackars datorförsäljaren som sålt undermåliga tangentbord till en av sina kunder eller rannsaka mina tekniska kunskaper och fundera på om det kunde vara något annat än det nya tangentbordet det kunde vara fel på.

.

Nästa morgon beslöt jag mig för att återställa datorns prestanda till hur den var en vecka tidigare, innan bokstäverna försvann. Et voilá – bokstäverna kom tillbaka!

Det tog nu inte så lång tid att räkna ut vad som hade tillkommit/förändrats under denna vecka, så husse slapp utflykten till datorbutiken och vår stationära dator saknar numera inbyggda digitala Post-It lappar…

.

Det nya, fina tangentbordet behåller vi och förvarar på en kaffe- & dammsäker plats för framtida bruk – för det är nog bara en tidsfråga innan det kommer att behövas ändå.

 .

. 

Frid!      

.

--------------------------------------------------------------------

.

Säsongens musskörd:

.

                          

Presentation


En prickig blogg om vårt hundliv. :)

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

Besöksstatistik

Get a (bad) translation


Ovido - Quiz & Flashcards